milovaldemar

Alla inlägg under augusti 2014

Av Maja Larsson - 30 augusti 2014 21:27

Nu kör vi, bättre sent än aldrig !!


Natten till onsdagen den 2 april hade jag värkar, inte så onda värkar men ändå så att jag kände att det var riktiga värkar. Dom avtog framåt morgonen för att sedan börja igen under dagen.

Vi hade BF den dagen, och aldrig kunde jag väl tro att vår bebis skulle komma på rätta dagen.

Jag lämnade Milo på förskolan som vanligt, han cyklade och jag gick , det kom en värk på väg ner till förskolan. Gick hem för att vila, satte mig i solen och lyssande på en dokumentär. Värkarna kom och gick , jag klockade men dom var absolut inte regelbundna och fortfarande inte så onda. Hämtade Milo vid 2, cyklade ner och när jag var nere fick jag en, försökte hålla god min så ingen skulle se. Väl hemma igen lekte jag och Milo ute. Vid 4 började dom göra ondare och Benny kom hem. Jag la mig o vila en stund, då gick dom över. Nej tänkte jag, nu ska jag få igång det ordentligt. Började städa och tvätta. Dom kom igång igen och nu började jag ana att det var på riktigt. Ringde förlossningen och kollade läget, sa att jag hade blödit lite grann och att jag trodde att slemproppen gått. Dom sa att jag skulle komma in när jag inte orkade vara hemma mer. Ville vara hemma så länge som möjligt denna gång. Halv 8 när Benny la Milo var det riktigt jobbigt, dom kom ca varannan minut, jag tog en varm och lång dusch, andades och duschade jätte varmt. Gick ner för att hänga tvätten och där kom värkarna typ hela tiden. Jag fick knappt någon vila alls, så jag ringde ner pappa som skulle vara barnvakt då mamma jobbade. Han kom ner och vi packade det sista. Halv 9 åkte vi.

I bilen dit var det rätt lugnt, fan tänkte jag nu blir vi hemskickade!

Väl där inne kom värkarna igång igen, fick ctg men dom hade svårt att mäta värkarna men bebis mådde bra iaf. Öppen 5 cm. Yes, vi fick stanna!

Fick lustgas vid ca 10 och då var det sjukt jobbigt. Ville ha epidural men barnmorskan sa att det var för sent. Satt på pilatesbollen ett tag, bytte ställning ofta, liggande, sittande på bollen, låg på sidan. Drack mycket vatten, var så sjukt törstig!

 

Lustgasen var min bästa vän under hela förslossningen, Benny tryckte hårt på mina fötter under några värkar men tyckte inte det hjälpte, annars tryckte jag fötterna mot fotplattan längst ner på sängen, det hjälpte mycket.. då fick jag lixom något att trycka mig emot.

När jag var öppen 10 cm och krystvärkarna kom stod jag först på alla 4 men när hon väl skulle komma ut låg jag på rygg precis som när jag födde Milo. Man får sån kraft av den ställningen då man kan hålla sig i benen eller i sängen.

Hade krystvärkar i 7 min sen var hon ute! Lilla Lova, våran fina lilla tjej! kl 23. 37  4030gram och 52cm lång.

   

Denna förlossning var mycket mer intensiv och jag fick aldrig den där vilan som med Milos förlossning då jag tog EDA, då kunde jag vila/sova en stund och få nya krafter. Samtidigt så tycker jag denna förlossning gick mycket bättre, skönt att inte vara inne på förlossningen så länge och skönt att det inte tog så lång tid !! :)


Lite rörigt inlägg men klockan är mycket och jag ska gå o lägga mig nu ! ;)

Av Maja Larsson - 30 augusti 2014 18:23

Sådärja, nu sitter jag äntligen vid datorn.

Nu ska jag försöka få ner denna dag så bra som möjligt i detta inlägg.

Vi bestämde redan i maj att vi skulle gifta oss i samband med Lovas dop, jag ville göra det när Milo döptes men det ville inte Benny men denna gång lyckades jag övertala honom :)


Dagen började med massa stress, såklart! Naglarna hade jag fixat dagen innan hos vår granne Axelina. Men hår, smink , tårtor, mat, pynt .. ja allt detta skulle fixas denna fm.

Lina kom hit tidigt så hon hjälpte mig en hel del och sen kom även Hanna&Micke. Dom hjälpte till att pynta partytältet som stod i trädgården eftersom att det regnade nästintill hela dagen. Hanna hade även gjort bröllopstårtan och brudbuketten, så fina! Vilka systrar man har !!

Kl 12 skulle Heddi och Erika komma och då var det extra viktigt att inget med bröllopet fick synas eller pratas om eftersom det bara var Hanna, Micke & Lina som visste om det. Då var det dags för håret att bli fixat, vi höll på länge och jag var så stressad innombords. Men halv 2 var vi klara och de var då bara att åka ner till kapellet, ge Lova mat där nere och byta om till Dop klänningen.

 

Så var dopet klart, Lova skötte sig exemplariskt, såklart ;P Några av gästerna trodde såklart att vi skulle gifta oss, men dom hade fel.. trodde dom!!

Alla åkte hem till oss där vi skulle äta & fika.

Jag och syrran dröjde oss kvar, "Skulle mata Lova " sa vi , men istället bytte jag snabbt om till brudklänningen, mata Lova i farten och svich så satt vi i bilen hem till oss, prästen åkte sin bil bakom oss. Jag och Benny hade sms kontakt så att ingen skulle se mig genom köksfönstret. Men han hade stora problem med att få ut alla till tältet, de flesta ville ju hjälpa till att bära fram maten. Men till slut var alla ute och vi kunde komma hem. Men då fick inte Hanna & Micke igång musiken , så i regnet bakom garaget stod vi, prästen, Jag, Benny, Lina, Lova , Hanna & Micke och försökte få igång musiken, men det gick inte!!! Va fan, så stressade.. men till slut så. Hanna & Micke gick före med musiken, och en stund efter kom vi. Så pirriga båda två. Efter oss kom prästen, Lina&Lova!

När vi kom in såg jag mamma sitta rakt fram, gråtandes, då började jag med gråta.. jag såg pappa gråta, Lina, Hanna, ja de flesta grät nog, jag med! Men som tur va hade jag vattenfast maskara ;)

Tanken var att gifta oss under vårt päronträd men som sagt regnet öste ner så det fick bli inne i tältet, lite trångt men det fick bli som det blev :) Prästen sa iaf att regn på bröllop ger tur så det var ju något positivt ! :)

 

Sen blev det mat & tårta.

Hanna tog så mycket fina bilder under dagen. Vilken dag vi fick, när vi tog bilder lyste solen på oss!


<3 Tack alla som var med och firade med oss på denna underbara dag! Nu är jag fru Bergström.


       


Tavlorna som Lina gjort, så fina!

   

Av Maja Larsson - 22 augusti 2014 14:21

Bloggen dammar snart igen , vet inte riktigt vad jag ska skriva om & när jag väl börjar blir jag avbruten & sen är i lägget borta ! Har tänkt att skriva min förlossningsberättelse flera gånger men måste sitta vid datorn där jag har alla bilder & då blir det inte av. Har ju nästan glömt bort den nu :)
Har haft några jobbiga nätter ett tag nu , Lova tar ju inte napp än (hon tog den i 4 dagar ) & hon är precis som Milo var väldigt snuttig av sig ,speciellt kvällar & nätter . Hon får ersättning sista målet men vaknar ändå efter ca 2h & ska äta .. Äta , äta & äta .. Hela nätterna känns det som , inte riktigt men 3,4 gånger iaf . Från nyfödd tills nu typ så har hon bara ätit 1 Max 2 gånger per natt , sovit helt okej ändå så man har väl blivit lite bortskämd. I natt åt hon bara 1 gång & det gör stor skillnad , får hoppas det fortsätter så . Sen är det klart , det händer ju så mkt med henne nu .. Hon växer väl massor nu & rör sig så mkt så det behövs väl lite extra :)
Annars rullar allt på , Milo började på förskolan denna vecka & går nu där uppe med de stora barnen .. & han älskar det ! Så vardagen är i full gång nu :)
Lova ålar/kryper hela tiden nu , sitter med i matstolen när vi käkar & det gillar hon .. Fått smaka lite mat av oss också !
Nästa inlägg blir förlossningsberättelsen :)

Av Maja Larsson - 7 augusti 2014 21:06

Är verkligen glad över att min kropp återhämtat sig så fort efter graviditeten .. Känner dock fortfarande av foglossning så har inte börjat springa så mkt än .. Men jag tar det sakta framåt och snart hoppas jag att jag kan köra på med löpningen !
Jag går dagligen , brukar bli ca 5 km sen kör jag mkt styrka nere i gymmet!

Av Maja Larsson - 2 augusti 2014 22:12

Lillhönan blir 4 månader idag .. Så fort det går . Hon är så härlig nu , glad nästan jämt .. Skrattar mkt mest åt brorsan :)
Rullar runt från både mage till rygg o tvärtom .. Har även börjat åla sig fram :) vill vara med älskar att bli buren så vagnen är ingen hit när man inte sover !
Badat i havet o gillar att bada i badkaret .
Helammar fortfarande o kommer nog göra tills hon blir 6 månader , känner mig inte alls lika stressad att börja med smakportioner denna gång ! Med Milo började vi med gröt nu o då slutade jag även att amma .

Av Maja Larsson - 2 augusti 2014 22:04

Alltså jag kan inte få nog av detta märke .. Så fina grejer ! Zebra mössan till Milo o rosa till lova eller samma till båda :)


Välkomna till mig. Mitt namn är Maja, jag är 25 år & bor en bit utanför Örebro tillsammans med min sambo Benny & våra barn Milo född 2011 & Lova 2014.
Här skriver jag om mitt liv som mamma och allt som hör vardagen till !

Mina hjärtan!

 

    

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards