milovaldemar

Direktlänk till inlägg 13 juni 2011

Milo Valdemar

Av Maja Larsson - 13 juni 2011 19:09

Milo
Populäritet idag: Oförändrad trend oförändrad
Placering på namntoppen 2010: 48
Antal män med namnet i Sverige: 1211
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 29
Namnsdag : 7 Maj
 
Av germanskt ursprung och betyder den barmhärtige.

I engelskan förekommer varianten Miles (källa:www,behindthename.com).


I Sverige är Milo fortfarande ganska ovanligt men på väg upp.Både bland svenska och utlänska personer. Den svenska betydeslen är Efterlängtad kärlek.


År 2000 var namnet nr 884 på topplistan, 2006 hade vi Milo på plats 138.
Det finns 293 män som har förnamnet Milo. Av dessa har 221 namnet Milo som tilltalsnamn/ förstanamn. Och det finns 15 kvinnor som har förnamnet Milo varav endast 6 har namnet Milo som tilltalsnamn/ förstanamn.


Milo betyder "the merciful". Milo betyder äpple på grekiska. Ett typiskt montenegriniskt namn, betyder "den käre". Finns en variant för flickor- Milla.


Milo anses också betyda "min kärlek", milo = my love

 
Valdemar
Placering på namntoppen 2010: Inte i topp 100
Antal män med namnet i Sverige: 13738
Antal kvinnor med namnet i Sverige: 0
Namnsdag : 18 April
 
Mansnamnet Valdemar är ett gammalt nordiskt namn besläktat med det slaviska namnet Vladimir som lär betyda "världens herre" eller "prisad för sin makt". Enligt vissa källor bygger det slaviska namnet i sin tur på tidigare germanska rötter, enligt andra källor anses de slaviska och germanska formerna gå tillbaka till samma indoeuropeiska rötter. En person som bar namnet var Valdemar den store, dansk kung på 1100-talet. Han fick namnet efter sin morfar, den ryske storfursten Vladimir. Namnet har burits av flera danska kungar. Namnet var mycket populärt i början på 1900-talet. Därefter avtog det i användning för att åter öka i slutet av seklet.
 

 

 
 
Ingen bild

moster lina

16 juni 2012 08:47

va fint de börjar bli :) o vilken söt sverigepojke!! saknar er såå!! kul när ni kommer nästa vecka. pussa lillkillen från mig. love u

 
Josefina

Josefina

20 augusti 2013 22:12

Ja de e svårt! Vi hade också tänkt köpa en Kaks från Kappahl men ville ha en blå i så fall och de verkar vara helt slut så det fick bli denna istället.
Blir ju svindyrt med allt man ska ha, overall och skor är ju bara ett måste och jacka och byxor likaså. Och det är ju inte gratis precis!

Wilton börjar på förskolan nu på måndag! Men Annabelle får vara hemma ett år till =)

Kram

http://www.josefiiina.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja Larsson - 12 januari 2015 20:39

Nu har Lova börjat säga mamma , det är så gulligt och jag smälter lite varje gång . Det är dock inte medvetet mamma till mig utan hon säger mamma typ hela tiden :) hon har även sagt pappa några gånger , tur de så pappan blir lite glad också :p hehe ....

Av Maja Larsson - 8 januari 2015 21:46


I söndags tog Lova sina första små steg . Hon står lull nu nästan hela tiden och ställer sig upp utan stöd så vi har bara gått o väntat på detta :) men lite fegare än brorsan som ju vid 9 månader gick helt ! ...

Av Maja Larsson - 3 januari 2015 06:59

Nu kör vi ombytta roller i detta hus . Förut var det alltid Milo som vakna tidigt men nu sover han och pappa så gott och istället sitter jag här med pigga Lova . Halv 7 ville hon gå upp ! Jäääsp ! Men med tända ljus , en filt och kaffe är det ju supe...

Av Maja Larsson - 31 december 2014 21:45

2014 har helt klart varit ett av mina bästa år men det har också varit en del motgångar . 1. Det bästa är ju såklart att lillasyster Lova föddes , äntligen var Milo storebror och vi var 4 i familjen . 2. I samband med Lovas dop sa vi också JA och ...

Av Maja Larsson - 16 december 2014 21:26

De blir inte mycket bloggande denna tid . Det är fullt upp nästan jämt känns det som och när man får en ledig tid prioriteras inte bloggen . Men det händer inte så mycket heller för den delen . Vardagen rullar på i en väldig fart och de senaste helge...


Välkomna till mig. Mitt namn är Maja, jag är 25 år & bor en bit utanför Örebro tillsammans med min sambo Benny & våra barn Milo född 2011 & Lova 2014.
Här skriver jag om mitt liv som mamma och allt som hör vardagen till !

Mina hjärtan!

 

    

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<<
Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards